På mitt eget sätt

Att ha bra metoder och en bra struktur är viktigt när man har många bollar i luften och mycket att hålla reda på. Men det är inte alltid lätt att hitta rätt metod eller den bästa strukturen. Någons annans sätt kanske inte alltid är bäst.

Även om livet ter sig en aning stressigt just nu, så är det ändå positivt. Nu är jag inte längre tjänstledig. Jag är tillbaka på jobbet samtidigt som jag fortfarande pluggar på halvtid. Jag ska även gå några intensivkurser på annat håll och samtidigt planerar jag att starta eget.

Än så länge känns allt detta tillsammans mindre stressigt än att skriva ett gäng uppsatser på Universitet. Jag tror att det beror på att det är mina egna initiativ, val och beslut som jag genomför. Därför tror jag också att bördan kommer att kännas lättare än heltidsstudierna. Magkänslan säger mig att jag inte kommer att känna på samma sätt som jag beskriver i Vill ha mappar i hjärnan, så jag hoppas magkänslan har rätt.

Att hitta metoder och en struktur som gör att jag kan hålla ordning på allting känns viktigt, och eftersom jag är så motiverad kommer det nog att gå bra. Att till exempel ställa två väckarklockor och lägga den ena en bit ifrån sängen är något jag provat många gånger förut, men det funkar mycket bättre när jag verkligen är motiverad att kliva upp. Logiskt 😉

hopeAtt vakna upp och känna att det finns hopp hjälper verkligen motivationen.

Men att försöka hitta någon bra metod eller struktur blir svårare när man inte har den där moroten som lockar fram motivationen, och för mig blev det så under min tid i adhd-gruppen. Då fick vi bland annat prova på olika sätt att strukturera oss själva. Jag kanske är ensam om att uppleva att det inte var särskilt hjälpsamt, men för mig är det är lättare att göra på ett sätt som jag är van vid – alltså på mitt eget sätt. Det är inte säkert att det är det bästa sättet, men för mig är det i alla fall det minst krångliga sättet.

Att få lära mig ett annat sätt att göra listor var till viss del intressant, men att sedan byta ut min egen metod mot den nya var bara jobbigt. Det blev jobbigt därför att det tog mycket energi och ganska mycket tid. Mina listor är inte perfekta, de kan vara röriga ibland, men de går åtminstone på rutin i det avseendet att jag inte behöver anstränga mig för att få till dem. Där sparar jag in mycket energi. Egentligen sparar jag mer energi än tid. Energi som jag vet att jag behöver ha, eftersom den aldrig riktigt räcker till.

Att ändra på rutiner tar mycket energi från vem som helst. Då är det ofta givet att det tar ännu mer energi från en person med ad(h)d. Så när andra tror att de förstår mig bara för att de känner igen sig själva eller känslan så missar de oftast att de inte förstår omfattningen av det. Och det är där jag kan känna mig missförstådd och ibland lite överkörd, för det är otroligt svårt att förklara utan att det låter som om man överdriver eller bara är lat. Det är lättare att låtsas som om man råkade överdriva lite, istället för att ens försöka förklara. Men när jag gör det känner jag mig bara ännu lite sämre, vilket inte förbättrar någonting.

Så nu när jag lyckats skaffa mig många parallella sysslor vill jag ju kunna vara så effektiv och strukturerad som möjligt. Därför känner jag att det varken finns ork, lust eller tid att försöka tillämpa någon ny metod av lappskrivande eller liknande. Just nu har jag fullt upp med att försöka få sömnen på fötter igen. Det så tunga och härliga kedjetäcket verkar ha förlorat det mesta av sin magi trots ett långt juluppehåll. Nu handlar det bara om att komma ner i sängen för att också lyckas komma ur den i tid. En metod som borde funka galant 🙂

2 thoughts on “På mitt eget sätt

  1. Intressant! Mitt kedjetäcke här också förlorat sin magi. De 8 kg känns inte alls numera utan är som vilket täcke som helst. Den effekten jag hade de första månaderna är som bortblåst :(.

    Tack för en intressant blogg!

    • Tack.

      Mitt täcke väger också 8 kg. Första natten var magisk, men oturligt nog höll det inte i sig. Tydligen kan man få tillbaka effekten om man går tillbaka till vanligt täcke ett tag. Jag hade vanligt täcke över jul och nyår, men det blev ingen skillnad efter det. Den stora skillnaden känns mest när man ska byta sängkläder 😉

Skriv din åsikt här, tack.

