Kreativitet vs Examen

I djungeln av kurser letar jag efter det jag ser fram emot att få lägga tid på.

Efter att utbildningen ”Arbetslivskommunikation” visat sig från sin sämsta sida har jag valt att satsa på webbdesign istället. Att studera enligt de metoder man lär sig på Universitetet känns inte särskilt aktuella, då jag inte lyckas komma in på de kurser jag helst vill gå. Det har inget med behörighet att göra. Jag är behörig till kurserna, men jag hamnar ändå långt ner på listan för reserver.

Dessutom vill jag kunna välja själv hur jag formar mina texter, men på Universitetet får man inte göra det. Speciellt inte om man vill ha en examen. Då är det akademiskt skrivande som gäller och jag ser inget kreativt i det.  Eftersom jag brinner för att få vara kreativ, så får den där examen vänta. Om den blir av eller ej får tiden utvisa.

Det krävs egentligen bara 30 högskolepoäng i svenska för att jag ska få en examen, men om jag känner mig själv rätt är det tveksamt att jag skulle klara av att genomlida de 30 poängen. Det låter kanske konstigt. Men jag vill själv välja ämnet för mitt examensarbete, och det skulle jag inte få göra. Dessutom vill jag skriva det på mitt eget sätt, vilket jag inte heller skulle få göra. Så hur konstigt det än låter, är det anledningarna till att examensarbetet inte känns relevant just nu.

kreativ

Om jag blir tvungen att göra något som enligt mig dödar min kreativitet, har jag enormt svårt att göra det bra. Och om jag inte kan göra det bra, låter jag hellre bli helt och hållet.

Nu har jag insett att det finns andra kurser än de som man söker via ”antagningen.se”.  Det verkar som de här andra kurserna är mer givande och mer effektiva. Med andra ord, mindre fluff bara för syns skull . Det gillar jag 🙂 Då har jag chansen att på ett konkret sätt lära mig det jag verkligen vill, utan att spilla tid. Det känns relevant eftersom jag kommer att jobba efter jul, och då måste jag kombinera jobbet och kurserna. Även om det blir mycket att stå i får jag ju göra det som ger mig mest. Jag får vara kreativ.

Skriv din åsikt här, tack.

