Koncentration och ljud

Kan det vara så att ljud ibland hjälper koncentrationen på traven? Jag har hört att det kan hjälpa med brusljud eller liknande för somliga med koncentrationssvårigheter. Ibland kan jag märka att det hjälper att ha bakgrundsmusik, men inte alltid. Det kan variera ordentligt, så jag har inte lyckats hitta något mönster.

Plötsliga ljud är enormt störande för koncentrationen, tycker jag. För mig är det så att de antingen stör mig eller så reagerar jag inte alls. Ibland kan det hända när någon försöker skrämma mig att jag inte ens reagerar, och jag vet inte vad det beror på.

Värst är ”ofrivilliga ljud”, alltså ljud som väljer att störa mig fastän jag inte vill höra dem alls. För jag vill kunna välja om det till exempel ska vara bakgrundsmusik eller tyst, men ibland kan man inte välja. Om det är möjligt kan jag ibland föredra att spela egen vald musik på lite för hög volym, enbart för att slippa bli störd av till exempel, grannens plötsliga eller störande ljud.

ljud

Jag har förstått att jag är känslig för det som jag kallar för ”ofrivilliga ljud”. Min uppfattning är att de flesta andra tål lite ljud, från till exempel runt-om-kring boende, vilket jag tycker är enormt irriterande om jag själv vill ha tyst.

Jag har ännu inte dragit några slutsatser kring huruvida stress och ljudkänslighet hör ihop hos mig, men det skulle inte förvåna mig om det finns ett samband. Det var vad jag tänkte när jag  av en händelse (som heter Google) råkade  ramla över något så intressant som Tomatismetoden. Örestads lyssningscenter tillämpar den, och jag fick lära mig några nya saker – som till exempel att vänster öra är dominant.   Jag lägger en länk i länklistan (till vänster), så ta en titt.

Skriv din åsikt här, tack.

