Skrivhjälp kan vara nyckeln

noter med textJa, så är det om du frågar mig 🙂

Det blir förvisso svårt att efterleva när dygnets 24 timmar inte ens räcker till att hinna fånga upp vad man själv tänker. Det blir ännu lite knivigare när man ska prestera något också. Just nu är det en till uppsats som på något sätt ska födas fram. Igen.

Att prestera kan gå bra när det känns som jag har målet i sikte, oavsett om det gäller fysisk prestation eller att få fram skrivet material, annars känns det ungefär som att vara jagad i skogen. Man har sprungit vilse i rena förskräckelsen och man vet inte hur länge man kommer att behöva fortsätta.

Att springa i skogen kan annars vara en behaglig upplevelse, om springandet i stället är en planerad motionsrunda. Då kan man till och med vilja pressa sig själv lite hårdare med jämna mellanrum för att öka sin kondition. Att vara jagad i skogen ökar kanske inte konditionen, om det inte sker regelbundet förstås. Inget jag eftersträvar i alla fall.

Jag har svårare att prestera när jag känner mig jagad än när jag känner att jag medvetet lägger ribban lite högt för att sporra mig själv. På Universitetet är det tveksamt om de har förstått skillnaden. Mycket tveksamt.

Den enda gången jag fått bra betyg på en uppsats var när jag fick skriva på mitt eget sätt, vilket var på högstadiet. Ja, det är mycket länge sedan och visst borde jag ha utvecklats. Jag har utvecklats, men nog inte så mycket som Universitetet vill. Jag tror det beror på att de vill att jag ska skriva uppsatsen på deras sätt och helst med deras ord.

Nej, Universitetet är inte en enda specifik person, men innefattar här ett antal personer som alla ramlar runt under samma regler utan att förstå att de kan tillämpas och individualiseras samtidigt. Enligt mig kan det ju finnas flera vägar till samma mål, men på Universitetet verkar man tro något annat. Jag ser det som brist på kreativitet.

Därför har jag skaffat mig skrivhjälp. Det gäller att utnyttja diagnosen till fullo när jag har möjligheten. Eller? Jag skulle nästan vilja kalla det för att vara streetsmart, att skaffa hjälp vid behov. Jag ljög, det var inte min förtjänst. Samma fantastiska dam som ser till att jag får mentor, anteckningsstöd och får skriva tentamen enskilt har nu sett till att jag får skrivhjälp. Men det skedde i samråd 🙂

Hur som helst… Mitt behov ligger i att räkna ut vad någon inte avslöjar att de vill. I det här fallet är det Universitetet jag syftar på. Uppsatsen ska skrivas enligt en mall. Det har jag förstått – SÅ dum är jag inte. Men en mall går inte att kopiera, för då blir det en tom ram, man måste fylla den med innehåll. Om det finns mindre små ramar inuti de större bör man kanske avslöja dem. Men om man är Universitetet gör man inte det, för då njuter man av att se studenter lida i sökandet efter dessa.

hänga gubbeDet liknar mer och mer ”hänga gubbe”. Det gäller att komma på det rätta ordet. Det vill säga det enda sättet som Universitetet vill att en uppsats ska vara skriven på. Jag liknar det vid att bli ombedd att gå igenom en låst dörr utan att först få nyckeln. En mycket smärtsam procedur om den ens lyckas.

Dörr skrivhj.Skrivhjälpen ska alltså agera nyckeln till dörren i mitt fall. Kan hända blir det en riktigt bra uppsats till slut.

2 thoughts on “Skrivhjälp kan vara nyckeln

  1. Bra att du äntligen får lite studiestöd! Hoppas verkligen att ”skrivhjälpen” är bra och blir hjälp och stöd. Lycka till med uppsatsen och att du kan hitta/få inspiration till innehållet.
    Nu har jag och barnen lite påskledigt, T jobbar. I morgon börjar vi med 7-års kalas X 2 och barnen är förväntansfulla.
    Ha några sköna dagar! Kram

Skriv din åsikt här, tack.

