Stöd eller fusk

hönaJag har förstått att det är många som känner igen sig i vissa delar av det som hör till diagnosen ADD/ADHD. Det kan ju vara positivt på det sättet att det då finns en förståelse för hur det är att ha den diagnosen. Men på ett annat sätt kan det skapa misstro till diagnosens existens. Det gäller kanske främst när man pratar om de delar som upplevs som ganska alldagliga. Då kan det framstå som om man gör en höna av en fjäder, som om man gör ett stort problem av något alla känner igen. Skillnaden ligger oftast i graden av hur problematiskt det är och upplevs men det glöms lätt bort.

För mig finns det två positiva saker med diagnosen. Det ena är att jag förstår mig själv lite bättre och kan urskilja hur jag ska ta mig an somliga svårigheter. Det andra är den hjälp jag får nu när jag studerar. Jag får bland annat något som kallas för anteckningsstöd. Det betyder att jag slipper anteckna under föreläsningarna samtidigt som jag lyssnar, vilket gör att jag faktiskt kan koncentrera mig på vad föreläsaren säger. Jag har alltså en person som antecknar åt mig.

AnteckningarOm jag ska anteckna och lyssna samtidigt slutar det alltid med att jag har oläsliga anteckningar och ändå inte har hört vad som sagts. Det blir på något sätt för lite uppmärksamhet till både lyssnandet och antecknandet. Det är dessutom en ganska panikartad känsla att skriva så pennan glöder samtidigt som man märker att föreläsarens röst försvinner bort i periferin. Man koncentrerar sig då på att lyssna istället för att titta på vad pennan gör, och sedan ser det ut som påhittad stenografi i anteckningsblocket.

Det finns en mängd olika sätt att få hjälp på för de som studerar med någon form av funktionshinder, oavsett om det gäller fysiskt eller neurologiskt, beroende på vad man har för behov. Förutom anteckningsstöd får jag även en mentor som hjälper mig att se över planeringen. Det är till stor hjälp då planeringen annars äter upp det mesta av tiden för egenstudier.

Jag fick en gång höra att det var fusk. Jag undrade då om det vore mer rättvist att jag skulle ha sämre chanser som student på grund av min ADHD. Nej, personen i fråga tyckte att man gjorde mig en björntjänst eftersom mina problem skulle kvarstå även efter studietiden.

djungelboken

  1. Jag kommer inte att plugga hela livet. Att jobba och studera är två olika sysslor. Det vore väldigt olyckligt om jag valde ett jobb som är precis som att studera.
  2. Det finns en tanke med att gå i en ADHD-grupp. Man lär sig strategier för att leva med diagnosen på ett så smidigt sätt som möjligt.
  3. Det finns en anledning till att dessa möjligheter finns på Universitetet. Man har ju insett något viktigt. En döv person får teckentolkning, men det är varken fusk eller björntjänst.

linksOm jag hade valt att plugga till neurolog eller neuropsykolog, hade jag säkert kunnat besvara frågor och tillrättavisa kommentarer bättre. Men jag pluggar till kommunikatör och råkar bara vara en vuxen person som har ADD/ADHD. Jag vet ju hur det känns att ha diagnosen och därför kan jag ibland veta att en kommentar är felaktig. Det kan ändå vara svårt att beskriva exakt på vilket sätt. Att beskriva hur det känns för mig blir inte tillräckligt objektivt och räcker sällan som aha-upplevelse för någon annan. Därför har jag valt ett antal länkar (till vänster) som hjälper mig att beskriva och förtydliga vad ADHD är och hur det känns.

8 thoughts on “Stöd eller fusk

  1. Väldigt bra skrivet! Du belyser på ett bra sätt problematiken med diagnoser som inte syns.

    Bara för att alla kanske någon gång i sitt liv/då och då upplever vissa delar av det vi upplever betyder det inte att det utgör ett funktionshinder hos samtliga. (Du beskrev det mycket bättre!)

    Ett tips som kanske är relevant är något som heter Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Finns under blanketter för funktionshinder/nedsättning på försäkringskassans hemsida och kan vara något om man studerar med funktionshinder.

    Jag har asperger syndrom och ADD och strular ofta med CSN pga. att jag inte hinner klart och då inte får kurstid = inget studiemedel. Själv har jag inte fått någon effekt av medicinen än, men jag har inte behandlats med Concerta så länge och dosjustering görs fortfarande.

    Det minsta som betalas ut i aktivitetsersättningen vid förlängd skolgång tror jag är ca 8k (vet inte riktigt hur det är för universitetsstudier, men jag pluggar komvux än så länge). Därtill innebär det ju att man får den tiden man behöver utan att behöva oroa sig över ekonomin, och det är ju ovärderligt.

    Nu blev det lite långt, ursäkta!

    Kika gärna in min blogg där jag i huvudsak skriver om autism/add, men också botanik. 🙂

    http://aspergereddie.wordpress.com

    Trevlig helg!
    Eddie

    • Eddie

      Tack för dina tips 🙂

      Du tar även upp något som jag tampas med, nämligen att hinna färdigt i tid för att få pengar från CSN. Den här terminen är den värsta hittills och oron är enorm. Hur har du löst det med CSN, pluggat ikapp och inte betalat hyran? Jag är otroligt rädd att hamna där.

  2. Ja har precis skrivit en hemtenta kring ämnet diagnos och varför den finns som medel. Diagnosen hjälper många barn och elever att klara skolan. Har en elev inte en diagnos eller bedömning har eleven inte alls samma rätt att få resurs stöd i skolan. Hade ja inte fått min diagnos och bedömning av dyslexi samt ADHD skulle jag inte kommit så lång som jag gjort nu, tack vare familjen även.

    Diagnos är bra och ett allt för de som verkligen behöver stöd, sen kan man fråga sig om det inte har blivit överdrivet många i dagsläget som får ”diagnos”.

    • Ja, familjen är oerhört viktig. Det är den alltid, skulle jag säga, men extra mycket när man behöver stöd.

      Visst kan det ha blivit lite överdrivet med diagnoser. Men när samhället inte klarar av att vi alla är olika, blir det väl så. Det har jag nämnt i ett par tidigare inlägg: Skolan stöper normala barn i sin mall och Samhället – Är det du?

      Jag har flera gånger påtalat att jag från ett antal håll har hört att man inte får samma hjälp och stöd utan en diagnos. Det är bara skolan själva som protesterar mot det påståendet. (Då syftar jag på min sons skola). Men jag hade säkert inte fått anteckningsstöd på Universitetet om jag inte hade haft diagnosen. Hjälpmedlen är till för de som verkligen behöver dem, så man måste kunna påvisa behovet. Därför blir det oerhört viktigt att få en diagnos om man har behov av stöd.

  3. Jag bor än så länge hemma och har inte behövt tänka på hyran iaf. Så med ersättningen kan jag hjälpa mor min lite också.

    Men jag vet att man som funktionsnedsatt också har rätt till bostadstillägg, kanske det vore något för dig?

    Det är ju inget kul alls att gå och ha ångest och oroa sig över framtiden. Det tär på själen och blir som en ond cirkel och påverkar studierna ännu mer.

    Hursomhelst hittar man alltid en lösning förr eller senare 🙂

    • Jaha 🙂
      Tack för tipset – igen. Får kolla upp det där med bostadstillägg.
      Nej, ångest och oro för framtiden är inget vidare, och det funkar precis som du säger. Men det är precis det jag hoppas kunna förändra när jag studerat färdigt. Det kanske blir en bra lösning… 🙂

Skriv din åsikt här, tack.

