Positiva fördomar

Finns det positiva fördomar?

Jag har vid ett flertal tillfällen och med ett antal olika personer haft diskussioner om detta. Det är alltid lika intressant att höra andras syn på vad fördomar är. Måste en fördom alltid vara negativ?

amfetaminJag brukar säga att vissa av mina fördomar faktiskt har hjälpt mig i livet. Mina fördomar om att knarka har till exempel varit att det är farligt och dåligt. Dessutom har min uppfattning varit att människor som använder knark ofta väljer drogerna framför hälsan och i värsta fall livet. För min del har dessa fördomar fungerat ungefär som skrämselpropaganda är tänkt att fungera. Det har varit för skrämmande för att något genuint intresse skulle uppstå och det ser jag som positivt. En fördom som gör att man aktar sig för farliga saker är väl bra?

Kanske har jag generaliserat för hårt. Det kan hända att det finns en massa människor som brukar knark, men som har en helt fungerande vardag ändå. På senare år har jag hört människor berätta om att de har använt tunga droger, men slutat eftersom deras tillvaro till slut blev olidlig. Dessa historier har inte alls bidragit till att mina fördomar försvunnit, men de kan ha nyanserats en aning.

Det finns en viss skillnad. När jag var yngre var okunskapen större och rädslan mindre specifik. Nu har jag hört människors egna berättelser och har hunnit få mer kunskap även på andra sätt, vilket gör att jag lättare kan urskilja när jag behöver eller inte behöver vara rädd eller hålla mig undan.

Ordet fördom har en negativ klang och är en generalisering eller en förutfattad mening. Jag har mött funderingar om att en fördom därför måste vara en förutfattad mening som är felaktig, till exempel att alla blondiner är osmarta. Men att ha en förutfattad mening om att knark är farligt skulle då inte vara en fördom, eftersom vi har kunskap om att det faktiskt är så.

Jag har inte för vana att slå upp ord som jag tror mig kunna, men den här gången kändes det relevant. I SAOL fick jag inga uppgifter om innebörden av ordet.

Så det blev Wikipedia i alla fall, till min besvikelse. Men där står följande:

En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den, eller det, som är föremål för fördomen anses tillhöra. Vid brist på information om någon eller något kan kunskapsluckor fyllas ut med allmänna stereotyper. En fördom kan exempelvis baseras på sannolikhet och empiri istället för statisk faktakunskap. En fördom kan därför vara antingen korrekt eller felaktig. Allmänt brukar ordet och företeelsen fördom uppfattas som negativt och överdrivet generaliserande. Men att en föreställning är en fördom innebär inte att den med säkerhet är osann.

Eftersom stereotyper kan vara positiva eller negativa, kan även de fördomar som de resulterar i vara antingen positiva eller negativa. En negativ fördom gentemot en person leder ofta till en positiv fördom om en annan. Vare sig en stereotyp är statistiskt riktig eller ej innebär en fördom ofta en övergeneralisering av densamma. Om en fördom blir för övergeneraliserande blir den felaktig även när grunden är saklig. Som exempel kan nämnas fördomarna bakom uttrycken ”Isbjörnar går fritt på gatorna i Sverige” och ”Alla svenskar är blonda”.

Fördomar kan utnyttjas och missbrukas. Genom att spela på allmänna fördomar kan man framstå som förtroendeingivande vilket används inom marknadsföring och reklam, men missbrukas också av bedragare. Många som blivit lurade säger att bedragaren verkade så pålitlig.

Det står dock att artikeln behöver mer källhänvisningar för att kunna verifieras.

cannabisbladDärför tittar jag vidare lite till och på Synonymer.se  kan man läsa att bland annat ”vanföreställning” och ”ogrundad uppfattning” är synonymer till ordet fördom. Då är inte en fördom något som stämmer överens med verkligheten. Och i så fall har jag inga fördomar, utan snarare insikt om att knark är farligt. Eller?

Även om varken Wikipedia eller Synnonymer.se är de bästa källorna, tyder detta på att olika människor kan ha  olika tolkningar av vad fördomar är. Det kanske inte är så konstigt att en del reagerar när jag  säger att vissa fördomar har hjälpt mig i livet 😉

Skriv din åsikt här, tack.

