Äkta vänskap är villkorslös

nalle puh och han vänner

Barndomen formar oss, det vet de flesta redan. Visst kan annat spela in, men inte så mycket som jag trodde. Ju fler människor jag träffar desto större blir bekräftelsen. En specifik händelse kan så klart påverka ens liv, men hur vi reagerar på händelsen beror helt på vem vår barndom har gjort oss till. I barndomen ingår en massa saker där människor i vår närhet spelar en enormt stor roll. Vilka skulle vi vara utan familj och vänner?

Att träffa mycket människor är en del i mitt liv, inte minst i jobbet men även privat. Jag har ett antal vänner som jag lärt känna i vuxen ålder. Men jag har ännu fler vänner som jag haft sedan barndomen. Det finns en viss trygghet i att ha vänner som känner en och vet hur allt var från början. Med nyare kontakter kan det vara svårt att veta vem som egentligen är en sann vän och vem som inte är det.

vänner

Med de sanna vännerna vet man att respekten alltid finns där. Man vet att man kan slappna av, för det är människor som alltid försöker förstå en. De skulle aldrig göra en höna av en fjäder och de vet vad man menar även när man har svårt att uttrycka sig. De skulle aldrig ifrågasätta en som person, och det är viktigt. Man vet att man får ärlig feedback på en nivå som man klarar av att hantera. Där skulle de aldrig gå över gränsen. Man känner att man är accepterad precis som man är. Man vet också att det aldrig kommer att förändras, oavsett hur tät eller sporadisk kontakt man har.

Förutom ens familj är det de sanna vännerna som gör att man orkar när det känns tungt, att man vet att man är älskad och att man vet att man är behövd. Det är som att ha en extra stor familj. Vad kan betyda mer?

Jag har från början lärt min son att man inte är någonting utan vänner. Kanske tyckte jag det var viktigt att han fick den synen då han inte har några syskon, men sedan vet jag också av erfarenhet hur mycket riktiga vänner betyder. Det är en av de största gåvorna livet kan ge.

blomma

Det svåra är att veta vem som är en sådan vän, och vem som inte är det. Det är nog därför jag uppskattar de som har hunnit visa sin trofasthet och lojalitet under så lång tid som 25 år. Jag har haft tid att upptäcka att de finns där oavsett vad som händer, oavsett hur jag mår och oavsett om jag har ADHD eller inte. De ser mig som en hel person med personlighetsdrag som gör mig till den jag är. Personlighetsdrag som andra ibland kan se som något defekt, egenheter eller ADHD. Men de här vännerna accepterar att vi alla har olikheter och tack vare det kan jag komma till min rätt samtidigt som jag är mig själv. Självklart vill jag vara en lika bra vän tillbaka. På vilket annat sätt kan jag återgälda vänskap?

Jag har även nyare vänner som visat sig hålla samma standard. Sedan finns det en kategori människor som jag trodde var av samma skrot och korn, men där det visade sig att det fanns någon form av villkor. För mig är sann vänskap villkorslös, precis som äkta kärlek. Det vet jag tack vare de sanna vännerna som från början satte ribban där den ska ligga, och för det är jag oändligt tacksam.

nalle puh och han vänner 2

Toleranta, kärleksfulla och ärliga vänner som jag har lyckats få tidigt i livet har gjort att jag i vuxen ålder har en bra måttstock. Jag har aldrig behövt nöja mig med det näst bästa, tack och lov.

Skriv din åsikt här, tack.

